برنامه ی وفاداری یا باشگاه مشتریان یکی از روش های بازاریابی است که موجب ارتقاء شخصیت حقیقی و اعتباری مشتری می شود.
رضایت مشتری از سه طریق به افزایش درآمد و سود منجر می شود :
1) تکرار خرید مشتری
2) خرید کالای جدید
3) خرید کالا توسط مشتریان جدیدی که توسط مشتریان راضی به کالا تمایل پیدا کرده اند.
رعایت سه قانون زیر برای رشد یک کسب و کار مهم است :
1) بدست آوردن مشتریانی که احتمال خرید مجددشان وجود دارد ، حتی به قیمت اینکه ممکن است بازخورد اولیه مان نتایج خشنود کننده ای به دنبال نداشته باشد.
2) تشخیص این که کدام مشتریان احتمال خرید مجدد کمتری دارند و محدود کردن مهارت ها و منابع تان در زمینه ی بازاریابی برای این بخش از مشتریان با توجه آن.
3) تمرکز بودجه ی بخش بازاریابی بر روی مشتریانی که جزو خریداران مجدد محسوب می شوند ولی تعداد خریدشان محدود به 2 یا 3 بار میباشد.
کارت وفاداری مشتریان
امروزه کارت وفاداری مشتریان رایجترین نوع برنامههای وفاداری در دنیا هستند. کارت وفاداری مشتریان در ظاهر کاملا شبیه کارتهای اعتباری بانکها هستند و صاحب کارت را عضوی در آن برنامه وفاداری خاص میکنند.
در آمریکا تقریبا %75 مردادم صاحب حداقل یک کارت وفاداری مشتریان هستند و از این میان یک سوم جمعیت خریداران ، صاحب دو کارت یا بیشتر هستند. کارت وفاداری مشتریان سیستمی از مدل کسب و کار وفاداری سازمانها هستند.
نام گذاری کارت وفاداری مشتریان :
معمولاً به کارتهایی که به مشتریان داده میشود هرگز کارت وفاداری مشتریان اطلاق نمیشود چون که از دید مشتریان ممکن است چنین نامی زیاد خوشایند نباشد. بنابراین از نامهای جایگزین نظیر “کارت عضویت”، “کارت امتیاز”، “کارت اعتباری”، “کارت باشگاه مشتریان” و… استفاده میشود.
کاربردهای کارت وفاداری مشتریان :
دامنه کاربرد سیستم کارت وفاداری مشتریان یا باشگاه مشتریان بسیار وسیع است به طور مثال می توان آن را در فروشگاه ها، کافه رستوران ها، خدمات آرایشی و بهداشتی، خدمات تفریحی ، شرکت های تعاونی مصرف و اعتباری ، مراکز فروش رنجیره ای و البسه ، مراکز تفریح و سرگرمی و هر نوع کسب و کاری که فکرش بکنید استفاده کرد.
مزایای کارت وفاداری مشتریان :
- متمایز کردن کسب و کار خود از سایر همکاران و رقبا
- احترام به شخصیت و حضور مشتریان
- اطلاع رسانی رویدادهای خاص مانند جشنواره ها، حراج ها و …
- معرفی مشتریان جدید توسط مشتریان فعلی با کارت وفاداری مشتریان
- حفظ و تقویت ارتباط با مشتریان قدیمی
- توسعه فروش
- بازاریابی با کمترین هزینه
- ایجاد مشتری وفادار
- تبلیغات حرفه ای و اثرگذار و کم هزینه
- روابط عمومی و دسترسی به اطلاعات مشترکین
- ایجاد انگیزه و برنامه های پیشبردفروش
- شرایط، امتیازات، هدایا و جوایز هدفمند
- طراحی و فروش کالا و خدمات بر اساس نیاز مشتریان
- فاصله زیاد از رقبا
- قرارداد با ادارات و سازمانها
- اطلاع رسانی آنلاین به مشترکین
امکانات کارت وفاداری مشتریان :
- افـتتـاح حسـاب بـرای مشتـریـان ویـژه با کارت وفاداری مشتریان
- گـروه بندی مشتریان بر 3 پایه حجم خرید:
برنـزی
نقـره ای
طلائـی - تعریف مزایـای متنـوع بـرای هـر گـروه
- امکان صدور کـارت هدیـه
- امکـان ثبـت کـالا در سنـد فـروش
- امکان صدور کـارت المثنـی
- امکـان تعریـف مشتریـان از داخل فایـل اکسـل
- چـاپ لوگو و آرم و همچنین طراحی اختصاصی فـروشـگاه بـر روی کـارت وفاداری مشتریان
- اطلاع رسـانی آخرین رخدادهـا (حراج،جشنواره ها و سایر) بـه مشتریـان
- امکان معرفی مشتریان جدید توسط مشتریان کنونی فروشگاه
نظرتان را بنویسید